تبلیغات
رهپویان قرآن - مطالب شهریور 1395

هفته دفاع مقدس از ۳۱ شهریور ماه یعنی روزی که در سال ۱۳۵۹ کشور جمهوری اسلامی ایران مورد حمله سراسری ارتش تحت فرماندهی صدام حسین قرار گرفت؛ آغاز می‌شود. اگرچه در طول سال و به مناسبت سالگرد عملیات‌های مختلفی که طی هشت سال انجام شده است؛ برنامه‌‌هایی تدارک و به اجرا در می‌آیند اما معمولا در این هفت روز برنامه‌ها گسترده‌تر و غنی‌تر ارائه می‌شوند. در این مقال مختصر تلاش شده است تا گریزی هر چند کوتاه به این هفته داشته باشیم که: هفته دفاع مقدس یعنی چه؟
هفته دفاع مقدس یعنی زنده کردن و صیانت از ارزش‌های نابی همچون اتحاد؛ برادری؛ ایمان و اعتقاد راسخ به خداوند تبارک و تعالی؛ وطن دوستی؛ رازو نیازهای خاضعانه در دل سنگرها؛ اطاعت صادقانه از امام و رهبر خویش و با این سرمایه به مملکت خدمت نمودن.
هفته دفاع مقدس یعنی بازخوانی و مرور خاطرات تلخ و شیرین دفاع ملتی که خواهان زندگی آبرومندانه بوده و از سوی دشمنان قسم خورده‌اش مورد هجمه همه جانبه قرار گرفته بود.

ادامه مطلب


داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 31 شهریور 1395 توسط : معین شرافتی

پس از پایان اعمال حج در سال دهم هجری قمری، کاروان پیامبر اکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله) در ۱۸ ذی‌الحجه به غدیر خم رسید؛ برکه‌‌ای در ۴ کیلومتری جحفه[۱]. جبرئیل نازل شد و آیه تبلیغ را بر پیامبر خواند: یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِینَ [مائده/۶۷] ای پیامبر! آن چه را از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شد، ابلاغ کن و اگر چنین نکنی، پیامش را نرسانده‌ای و خدا تو را از گزند مردم نگاه می‌دارد. خداوند کافران را هدایت نمی‌کند.

جبرئیل دستور الهی را مبنی بر معرفی علی‎بن‌ابی‌طالب (علیه‌السلام) به عنوان جانشین و ولیّ مؤمنان همراه آیه تبلیغ بیان کرد، پس از نزول این آیه بود که پیامبر دستور توقف کاروان را صادر کردند و فرمودند: آنانی که پیشاپیش حرکت می‌کنند، به محل غدیر بازگردند و کسانی که عقب مانده‌اند، به کاروان در غدیر خم، ملحق شوند.[۲]   پس از نماز ظهر پیامبر خطبه مفصلی خواندند و در آن امام علی (علیه‌السلام) را به عنوان ولی و سرپرست مؤمنان پس از خویش معرفی کرده و از تمام حاضران برای حضرت علی بیعت گرفتند. مردم نیز به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) تهنیت گفتند. از جمله کسانی که پیشاپیش سایر صحابه، به امام علی(علیه السلام) تهنیت گفتند، ابوبکر و عمر بودند. عمر پیوسته خطاب به امیرمؤمنان می‌گفت: بر تو گوارا باد‌! ای پسر ابوطالب!، تو مولای من و مولای هر مرد و زن با ایمان گشتی.[۳]

اینها مطالبی است که تقریباً همگی از آن اطلاع دارند و به آن بارها و بارها پرداخته شده است. اما این بار می‌خواهیم به بخش‌های پایانی خطبه غدیر بپردازیم. بخش‌هایی که حضرت رسول اکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله) در آن به بحث منجی آخرالزمان، آخرین امام، حضرت ولیّ‌عصر، امام مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) پرداختند.

ویژگی‌های امام مهدی (عج) و حکومت ایشان

پیامبراکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله) پس از طرح پیوستگی نظام نبوت و امامت و معرفی امام علی به عنوان اولین جانشین خویش فرمودند: مَعَاشِرَ النَّاسِ‏ إِنِّی‏ نَبِیٌ‏ وَ عَلِیٌّ وَصِیِّی أَلَا إِنَّ خَاتِمَ الْأَئِمَّةِ مِنَّا الْقَائِمُ الْمَهْدِی‏[۴] ای گروه مردم، همانا من نبی ام و علی جانشین من است. آگاه باشید! او آخرین امامان از ما، القائم المهدی است.

در ادامه خطبه پیامبراکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله) بیش از ۲۰ ویژگی اساسی و مهم از ویژگی‌های امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) و حکومت ایشان را برمی‌شمارند و می‌فرمایند:


ادامه مطلب


داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 30 شهریور 1395 توسط : معین شرافتی

برای شناخت مقام امامت و ارزش آن ابتدا می‌بایست به واژه‌شناسی آن رو آورد. پس از این مرحله شناخت مقام امام از آیات و روایات می‌تواند کمک گرفت. در این یادداشت به هر دو مرحله می‌پردازیم و در پایان با بررسی مقام امامت حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) به یک شبهه درباره پیامبراسلام (صل‌الله‌علیه‌وآله) می‌پردازیم.

امامت به چه معناست؟
لغت امام از "امّ" گرفته شده است. امّ به چیزی می‌گویند که موارد دیگر از او گرفته شده باشد، یا از او الهام گرفته باشد و یا از او پدیدار گشته باشد.[۱] بنابراین امام را، امام می‌گویند زیرا دیگران از او پیروی می‌کنند و از او الهام و الگو می‌پذیرند. و در اصل بازگشت دیگران به سوی آنها است. پس می‌‎توان به کسی که رهبری عمومی را در اختیار گرفته امام گفت. ولی اصطلاح امام در علم کلام یک اصطلاح الهی است. و در جهان‌بینی توحیدی پیشوایی و حکومت تنها در شأن امام می‌باشد و انتخاب آن فرد نیز در اختیار خدا و اطاعت از او برهمگان واجب است. از این رو در کتاب معانی‌الاخبار آمده است: «سُمِّیَ‏ الْإِمَامُ‏ إِمَاماً لِأَنَّهُ قُدْوَةٌ لِلنَّاسِ مَنْصُوب‏ مِنْ قِبَلِ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ مُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ عَلَى الْعِبَاد[۲] امام را امام نامیدند؛ چرا که او پیشوای مردم است و از طرف خدا منصوب شده و اطاعت از او بر همه بندگان واجب شده است».

امامت در قرآن
امامت در قرآن به دو نوع الهی و شیطانی تقسیم شده است و برگشت انسان‌ها در روز قیامت به امام و الگوهایشان معرفی شده است: «یَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ كِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَأُولَئِكَ یَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا یُظْلَمُونَ فَتِیلًا [اسراء/۷۱] (یاد کن) روزى را كه هر گروهى را با پیشوایشان فرا مى‏ خوانیم پس هر كس كارنامه‏ اش را به دست راستش دهند آنان كارنامه خود را مى‏ خوانند و به قدر نخك هسته خرمایى به آنها ستم نمى ‏شود».
در قرآن کریم بعد از نام بردن از برخی انبیاء الهی، به مقام امامت آنها اشاره شده است: «وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ نَافِلَةً وَكُلًّا جَعَلْنَا صَالِحِینَ   وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءَ الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِینَ [انبیاء/۷۲،۷۳] و اسحاق و یعقوب را [به عنوان نعمتى] افزون به او [ابراهیم] بخشیدیم و همه را از شایستگان قرار دادیم و آنان را پیشوایانى قرار دادیم كه به فرمان ما هدایت میکردند و به ایشان انجام دادن كارهاى نیك و برپاداشتن نماز و دادن زكات را وحى كردیم و آنان پرستنده ما بودند».
این آیه شریفه مقام امامت را برای گروهی از انبیاء از نسل حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) ذکر کرده و آنها را مسئول برپایی احکام الهی و اجرای آن می‌داند.



ادامه مطلب


داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 30 شهریور 1395 توسط : معین شرافتی

استفاده از مثال برای آسان کردن فهم و درک مطلب همواره مورد استفاده قرار داشته است. سخنان الهی نیز خالی از مثال نیست. مثال ضلالت و گمراهی به آتش، تشبیه هدایت به نور، مثال مؤمنان به باران و تشبیه مقابله آنان با منافقان به رعد و برق از مثال‌های قرآنی است.[۱] پیامبر اکرم و ائمه عصمت و طهارت (علیهم‌صلوات‌الله) نیز برای انتقال مفاهیم والای کلام خود به مخاطب از تشبیهاتی استفاده کرده‌اند. در این یادداشت به مناسبت ولادت امام هادی (علیه‌السلام) به چند مثال در کلام نورانی امام دهم می‌پردازیم.

۱- دنیا بازار است
حضرت امام علی‌النقی (علیه‌السلام) در حدیثی نورانی فرمودند: الدُّنْیَا سُوقٌ‏ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُون‏[۲] دنیا بازاری است که گروهی در آن سود می‌برند و دیگران زیان می‌بینند.
تشبیه دنیا به بازار و محل سود و زیان تشبیهی است که برای همه قابل لمس است؛ زیرا کسی نیست که در عمر چندین ساله خود راهش به بازار نیفتاده است و کالایی خرید و فروش نکرده باشد. از طرف دیگر بسیار اتفاق می‌افتد که انسان در خرید و فروش ضرر کرده باشد و از زیان پیش‌آمده ناراحت شده باشد. در این مثال امام هادی (علیه‌السلام) ما را متوجه به بازاری می‌کنند که همه انسان‌ها بی آنکه بدانند، در آن بازار مشغول فعالیت هستند؛ بازاری عمومی به نام دنیا!



ادامه مطلب


داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 29 شهریور 1395 توسط : معین شرافتی
هادی بهشت

آخرت، دنیایی وراء این دنیاست که بی‌شک در مسیر همه قرار دارد و آنچه مهم است اطلاع داشتن از چند و چون آن است. از آن‌جا که سنخ آخرت کاملا متفاوت از این دنیاست و هیچ کس قبل از وقوع قیامت اطلاعی از آن ندارد لذا برای اطلاع یافتن از ویژگی‌ها، شرایط و نیازهای مربوط به آن چاره‌ای جز تمسّک به وحی الهی و احادیث معصومین علیهم السلام نیست.
در میان کلمات گهربار امام هادی علیه السلام نیز مطالب بسیاری در رابطه با معاد و نوع برنامه‌ریزی برای سعادت در آن وجود دارد که در این نوشتار به چندین کلام گهربار از ایشان به طور تحلیلی اشاره می‌کنیم.

سرمایه آخرت

«اَلنّاسُ فِى الدُّنْیا بِالاَمْوالِ وَ فِى الآْخِرَةِ بِالاَعْمالِ [1]
اعتبار مردم در دنیا به مال است و در آخرت به عمل».



ادامه مطلب


طبقه بندی: 2)سبك زندگی اسلامی ،  خوشبختی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 28 شهریور 1395 توسط : محسن رفیعی




یکی از تکالیف مهّم مسلمانان اهتمام به خوردن مال حلال است. خدا نکند کسی در زندگی خود گرفتار مال حرام شود که برکتی در این دنیا نداشته و در آن دنیا هم عذاب خداوند را شامل حال انسان می کند. امام هادی (علیه السلام) در حدیثی هشدار دهنده در مورد مال حرام می فرماید: «اِنَّ الحَرامَ لا ینمى وَاِن نَمى لا یبارَک لَهُ فیهِ وَما اَنفَقَهُ لَم یؤجَر عَلَیهِ وَما خَلَّـفَهُ کانَ زادَهُ اِلَى النّارِ؛[1] به راستى که حرام، افزایش نمى ‏یابد و اگر افزایش یابد، برکتى ندارد و اگر انـفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه‏ اى به سوى آتـش خواهد بود» ما در این مقاله به امیّد خدا به شرح این حدیث می  پردازیم.

مال حرام حتّی در این دنیا هم برکت ندارد
از قدیم گفته‌اند که باد آورده را باد می برد، این حکایت مال حرام است که بفرموده امام (علیه السلام) هیچ برکتی ندارد. مال حرام چون بی‌زحمت و تلاش بدست می‌آید؛ انسان، ارزش آن مال را ندانسته و نمی‌تواند در زندگی از آن چنان استفاده‌ای بکند.

ادامه مطلب


طبقه بندی: تازه ترین ها،  گناه،  مقاله، 
برچسب ها: مال حرام، آتش، بی برکتی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 28 شهریور 1395 توسط : حسین سیدی
حرف با خدا

نگاه به بی‌نهایت
انسان موجودی کمال طلب و به عبارت بهتر بی‌نهایت طلب است به همین خاطر باید دست نیاز به سوی بی‌نهایت دراز کند. «الَّذی لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یَكُنْ لَهُ شَریكٌ فِی الْمُلْكِ وَ خَلَقَ كُلَّ شَیْ‏ءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدیرا [فرقان/2] خداوندى كه حكومت آسمان‌ها و زمین از آن اوست، و فرزندى براى خود انتخاب نكرد، و همتایى در حكومت و مالكیّت ندارد، و همه چیز را آفرید، و به دقّت اندازه‏ گیرى نمود!».
آری! خدا همان کسی است که همه به دنبال او هستند خواسته یا ناخواسته!



ادامه مطلب


طبقه بندی: 2)سبك زندگی اسلامی ، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 27 شهریور 1395 توسط : محسن رفیعی

ائمه علیهم‌السلام مانند پیامبران الهی برای اثبات حقانیت خویش، دستگیری از نیازمندان و یا قدرت نمایی به دشمنان از معجزه استفاده می‌کردند. برخی از این کرامت‌ها و معجزات در تاریخ ثبت شده و به دست ما رسیده است.

متأسفانه امام هادی (علیه‌السلام) در بین دوستان نیز ناشناخته است و اگر از شیعیانشان بخواهیم چند معجزه از حضرت را ذکر کنند؛ به دلیل بی اطلاعی یا عدم آشنایی با این امام همام، سخن چندانی نخواهند داشت.

در این مطلب به ده معجزه از امام علی النقی حضرت هادی (علیه‌السلام) می‌پردازیم.

۱- مانند عیسی (علیه‌السلام)

هاشم به زید می‌گوید: با چشمان خودم دیدم شخص نابینایی را نزد امام هادی (علیه‌السلام) آوردند و امام او را بینا کرد و دیدم امام با گِل، پرنده‌ای درست کرد و در آن دمید، پرنده جان گرفت و پرواز کرد. سپس به امام عرض کردم: میان شما و حضرت عیسی (علیه‌السلام) تفاوتی نیست؟!
امام فرمودند: اَنَا مِنهُ وَ هُوَ مِنّی[۱] من از اویم و او از من است.

۲- شن، طلای ناب

ابوهاشم جعفری می‌گوید برای استقبال از عده‌ای همراه امام هادی (علیه‌السلام) به بیرون از شهر سامرا رفته بودیم. امام روی زمین نشسته بودند و من در مقابل ایشان نشسته بودم و از سختی زندگی و تنگدستی شکایت کردم. در این هنگام امام دست خود را به سمت شن‌ها بردند و یک مشت از آنها به من دادند و فرمودند: با اینها در زندگی‌ات گشایش ایجاد کن و آنچه می‌بینی به کسی مگو!

ابوهاشم می‌گوید شن‌ها را پنهان کردم و وقتی به شهر برگشتم، دیدم آنچه از امام گرفته‌ام شن نیست. طلاهای سرخ‌رنگی است که همانند آتش می‌درخشد. طلاسازی را به خانه آوردم و به او گفتم: برایم این طلاها را قالب بگیر.

او به من گفت: من طلایی بهتر از این ندیده‌ام. از این عجیب تر ندیده‌ام که طلا به صورت دانه‌های شن است! از کجا آورده ای![۲]

۳- شمش طلا

داود بن جعفری می‌گوید: قبل از سفر حج برای خداحافظی خدمت امام هادی (علیه‌السلام) در شهر سامرا رسیدم. امام مرا تا بیرون شهر بدرقه کرد. آنگاه از مرکب پیاده شدند و روی زمین با دست دایره‌ای کشیدند و فرمودند: ای عمو آنچه در این دایره است را برای مخارج سفرت بردار.

من روی خاک دست گذاشتم و دیدم شمشی به وزن دویست مثقال از طلا به دستم آمد.[۳]


ادامه مطلب


داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 27 شهریور 1395 توسط : معین شرافتی




حضرت امام هادی(علیه السلام) در حدیثی در باره پرهیز از کینه‌توزی می‌فرماید: «الْعِتَابُ‏ مِفْتَاحُ‏ التَّقَالِی‏، وَ الْعِتَابُ خَیْرٌ مِنَ الْحِقْد؛[1] (مواظب باش که) عتاب و پرخاشگرى، مقدّمه و کلید غضب است، ولى در هر حال، پرخاشگرى نسبت به کینه و دشمنى درونى بهتر است (زیرا کینه، ضررهاى خطرناک ترى را در بردارد)».
لذا هر چه جامعه مسلمان ما دور از تندخویی وکینه‌توزی باشد؛ بهتر می تواند خود را به سبک زندگی اسلامی و شیعی، مجهّز کند. در این مقاله به بررسی این حدیث شریف از امام هادی (علیه السلام) می‌پردازیم.


ادامه مطلب


طبقه بندی: تازه ترین ها،  2)سبك زندگی اسلامی ،  مقاله، 
برچسب ها: کینه توزی، غضب، امام هادی ع، شیعه،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 27 شهریور 1395 توسط : حسین سیدی


فدک قریه‌ای آباد و حاصلخیز نزدیک خیبر و نرسیده به مدینه است. قریه‌ای که با سرگذشتی ویژه روبرو شد و خود یک سند گویای تاریخی ـ سیاسی از صدر اسلام به شمار می‌آید. در این یادداشت به مناسبت ایام بخشیدن فدک به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) توسط پیامبراکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله) به بحث فدک از پیامبر تا حضرت زهرا (صلوات‌الله‌علیهما) می‌پردازیم.

پس از فتح خیبر، اهالی و یهودیان قریه فدک دچار رعب و وحشت شدند. از این رو با پیامبراکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله) صلح کردند و نیمی از فدک را به شخص پیامبر(صلی الله علیه و اله) بدون هیچ درگیری و جنگی، بخشیدند. هدیه‌ای که نشان از ضعف و ترس یهودیان در مقابل پیامبر بود.[۱]

فدک فی‌ء الهی
از آنجا که فدک بدون جنگ بدست آمده بود جزء غنائم جنگی بحساب نمی‌آمد و اصطلاحاً فیء بود. به حکم قرآن نیز اختیار فیء کاملاً در اختیار شخص پیامبر (صل‌الله‌علیه‌وآله) بود. «وَمَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَیْهِ مِنْ خَیْلٍ وَلَا رِكَابٍ وَلَكِنَّ اللَّهَ یُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَى مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ قَدِیر [حشر/۶] و آنچه را خدا از آنان به رسم غنیمت عاید پیامبر خود کرد [شما براى تصاحب آن] اسب یا شترى بر آن نتاختید ولى خدا فرستادگانش را بر هر كه بخواهد چیره مى‏ گرداند و خدا بر هر كارى تواناست».
در شأن نزول آیه بالا بیان شده که یهودیان بنی‌نضیر باغ‌های خود در مدینه را رها ساختند و رفتند. تازه مسلمانان می‌خواستند مانند زمان جاهلیت یک چهرم آنها را به پیامبر بدهند و الباقی بین خودشان تقسیم شود؛ ولی آیه فوق نازل گشت و اختیار کل اینگونه اموال را بدست رسول اکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله) سپرد.[۲] بنابراین فدک تنها فیء نبوده و این اموال سابقه داشته است.


ادامه مطلب


داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 27 شهریور 1395 توسط : معین شرافتی
  • تعداد کل صفحات : 6  صفحات :
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4  
  • 5  
  • 6