تبلیغات
رهپویان قرآن - مطالب مرداد 1395

کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ اقدامی بود که برای ۲۵ سال یعنی ربع قرن، سلطنت محمدرضا پهلوی در ایران را تمدید کرد. کوتایی که جوابی بود به مبارزات ملی گرایانه دکتر محمد مصدق. دکتر مصدق از آذر سال ۱۳۲۹ در کمیسیون ۱۸ نفره مجلس شورای ملی که ریاست آن را بر عهده داشت به قرارداد ایران و انگلیس در زمینه نفت اعتراض کرد. پس از این اعتراض رزم‌آرا در مجلس طی یک سخنرانی از قراردادها حمایت کرد و با ملی شدن صنعت نفت مخالفت کرد. پس از این مخالفت‌ها بود که در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ رزم‌آرا ترور شد[۱]. بعد از این ترور طرح ملی شدن صنعت نفت در مجلس رأی آورد و دو ماه بعد مصدق نخست وزیر ایران شد.

تصمیمی خلاف قرآن
انگلیس که منافع بی‌نظیر خود در ایران را از دست داده بود؛ طبیعتاً دنبال راهکاری برای جبران این خسارت بود. از این رو مصدق می‌بایست تصمیمی بگیرد تا این دستاورد بزرگ را حفظ کند. در چارچوب این تصمیم‌گیری دکتر مصدق یک راه بسیار غلط را انتخاب کرد. مسیری به نام اعتماد به آمریکا. او که پشت خود را از حمایت بریتانیا خالی می‌دید؛ برای دلگرمی و حمایت سراغ آمریکا رفت و به آنها اعتماد کرد. این نوع سیاست و تصمیم‌ها که متأسفانه امروزه هم هوادارانی دارد از نظر سیاست اسلامی و قرآنی مردود است. قرآن با صدای بلند و رسا از تمام مسلمانان می‌خواهد که با کفار برخورد سختگیرانه و در با مسلمانان مهربانی کنیم. «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ [فتح/ ۲۹] محمد [ص] پیامبر خداست و كسانى كه با اویند بر كافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند».
یا فرموده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِینَ یَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَلْیَجِدُوا فِیكُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ [توبه/ ۱۲۳] اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید با كافرانى كه مجاور شما هستند كارزار كنید و آنان باید در شما خشونت بیابند و بدانید كه خدا با تقواپیشگان است».
قرآن کریم حتی پیشبینی نقض عهد از طرف کفار را کرده و به مسلمانان فرمان می‌دهد که در چنین شرایطی تنها راهکار جنگیدن با آنان است و نه لبخند یا سازش.
«وَإِنْ نَكَثُوا أَیْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِی دِینِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ [توبه/ ۱۲ ] و اگر سوگندهاى خود را پس از پیمان خویش شكستند و شما را در دینتان طعن زدند پس با پیشوایان كفر بجنگید چرا كه آنان را هیچ پیمانى نیست باشد كه [از پیمان‏شكنى] باز ایستند».

ادامه مطلب


داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 31 مرداد 1395 توسط : معین شرافتی


فرایندی را که سبب تاثیرگذاری در رفتار جامعه و به ایجاد همنوایی در هنجارهای گروهی می‌انجامد را کنترل اجتماعی می‌نامند؛ که به دو صورت رسمی و غیر رسمی است. کنترل اجتماعی رسمی به وسیله قدرت حاکمه و قوانین و مقررات، نیروهای انتظامی و امنیتی صورت می‌گیرد و نوع غیر رسمی آن متولیان مختلفی دارد، که با امر و نهی‌ها فرد را با هنجارهای گروهی همراه می‌سازد. در نظام اسلامی که هنجارها براساس تعالیم دینی و مذهبی صورت می‌گیرد، مسجد از جمله نهادهایی است که نقش ویژه‌ای در کنترل اجتماعی و جلوگیری از بروز جرم و ناهنجاری‌ها در جامعه را برعهده دارد. اما نقش مسجد در جلوگیری از بروز جرم چگونه عملی می‌شود؟ این مسئله در دو مبحث قابل طرح است. اول نحوه مصونیت بخشی مسجد به اهالی مسجد و کسانی که با این محل نورانی ارتباط دارند. دوم جلوگیری از بروز جرم در افراد غیر مسجدی. ابتدا نحوه کارکرد مسجد در جلوگیری از جرم در بین اهالی مسجد بیان می‌شود و سپس به نوع دوم خواهیک پرداخت.
۱) یادآوری ارزش انسانی به اهالی مسجد
مراسمات مذهبی، کلاس‌های احکام، نمازهای جمعه و جماعت همه و همه ساختاری دارد که از وقوع جرم توسط اهالی مسجد جلوگیری می‌نماید. تربیت مسجدی سبب آن می‌شود که فرد با هویت و شخصیت واقعی خویش آشنا شود و به اصطلاح خود را ارزان نفروشد. منبرها و گفتگوها در مسجد همواره یادآور ارزش واقعی انسان‌هاست و این مهم در احادیث مورد بیان واقع شده است. مثلاً امام علی (علیه‌السلام) فرمودند: «إنَّهُ لَیْسَ لِا نْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةُ فَلا تَبِیْعُوها إِلَّا بِها[۱] آگاه باشید براى وجود شما بها و قیمتى جز سعادت جاویدان بهشت نیست و به غیر این بها آن را نفروشید».
فردی که چنین احادیثی را به ذهن خود سپرده باشد و آن را باور کرده باشد، هر اندازه مشکلات به او هجوم بیاورند و با فقر هم مواجه شود می‌داند که هیچ جرمی نمی‌تواند چاره کار او باشد و در نهایت خوشبینی مشکلی بزرگ جایگزین مشکل قبل خواهد شد. و چه مشکلی بزرگتر از دوری از رحمت الهی و خشم و غضب خداوند.

ادامه مطلب


داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 30 مرداد 1395 توسط : معین شرافتی




کمتر کسی هست که در این دنیا به دنبال زندگی موفق و خوشایند نباشد. برای ما که مسلمانیم و پیرو اهل بیت (علیهم السلام)، باید معیارهای زندگی خوب را مطابق با نظر آن بزرگواران، برای خود ترسیم کنیم. امام رضا (علیه السلام) که در آستانه تولدش هستیم؛ یکی از معیارهای زندگی خوش را وسعت منزل و زیادی دوستان معرفی می کند: «سُئِلَ أَبُو الْحَسَنِ (علیه السلام)‏ عَنْ عَیْشِ الدُّنْیَا قَالَ سَعَةُ الْمَنْزِلِ وَ كَثْرَةُ الْمُحِبِّینَ؛[1]از امام رضا (علیه السلام) پرسیدند: راحتی و خوشی دنیا در چیست؟ فرمود: وسعت منزل و زیادی دوستان (دوستان خوب و ایمانی)»

در این مقاله به بررسی این حدیث، می پردازیم.
معیارهای زندگی خوش
1ــ وسعت منزل
یکی از معیارهای زندگی خوش که در کلام امام رضا (علیه السلام) به آن اشاره شده؛ داشتن منزل وسیع و فراخ است. اسلام با زندگی خوش و مرفه مخالفتی ندارد، ولی گوشزد می کند که اموال (خانه و غیره) و اموال شما باعث فتنه و آزمایش شما هستند. [2]
در آیه از قرآن کریم خدای متعال می فرماید: «وَ ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ بِالَّتی‏ تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنا زُلْفى‏ إِلاَّ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحا؛[سبأ/37]اموال و اولادتان چیزى نیست كه شما را به ما نزدیك سازد. مگر آنان كه ایمان آورده‏ اند و كارهاى شایسته انجام داده اند».
گاهاً بر بالای درب ورودی بعضی از خانه ها عبارت «هذا من فضل ربی» را مشاهده کرده ایم، این عبارت قسمتی از آیه قرآن است که در دنباله ی آن، مسئولیت سنگینی را متوجه انسان می کند. «فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنی‏ أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُر [نمل/40] چون سلیمان سریر را نزد خود مشاهده كرد گفت: این توانایى از فضل خداى من است تا مرا بیازماید كه (نعمتش را) شكر مى‏ گویم یا كفران مى‏ كنم‏»
 بهتر است برای بهتر جا افتادن بحث، به یک حدیثی از امیر بیان علی (علیه السلام) تمسک جوییم. آن حضرت وقتی برای عیادت یکی از اصحابش ــ علاء بن زیاد حارثی ــ رفته بودند، از آنجا که منزل علاء را وسیع دیدند؛ گفت: آگاه باش که در آخرت به چنین سرای وسیعی نیاز بیشتری داری. سپس حضرت اضافه فرمود: «بَلَى‏ إِنْ‏ شِئْتَ‏ بَلَغْتَ بِهَا الْآخِرَةَ تَقْرِی فِیهَا الضَّیْفَ وَ تَصِلُ فِیهَا الرَّحِمَ وَ تُطْلِعُ مِنْهَا الْحُقُوقَ مَطَالِعَهَا فَإِذاً أَنْتَ قَدْ بَلَغْتَ بِهَا الْآخِرَة؛[3]بله می توانی بوسیله ی آن به ثواب آخرت برسی (دنیا مزرعه آخرت است)، بدینگونه که در آن از مهمانان پذیرایی کنی و صله ی رحم در آن بجا آوری وحقوق الهی را ـ در این خانه ــ برپا داری، پس در چنین حالی به ثواب آخرت رسیده ای».


ادامه مطلب


طبقه بندی: تازه ترین ها،  2)سبك زندگی اسلامی ،  مقاله، 
برچسب ها: منزل وسیع، دوستان زیاد و خوب، امام رضا (علیه السلام)،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 30 مرداد 1395 توسط : حسین سیدی


اسلام با ایمان متفاوت است و به دنبال آن مسلمان و مؤمن با یکدیگر تفاوت دارند. این تفاوت در احکام فقهی هریک نیز موجود است مثلا صرف اینکه کسی مسلمان باشد کافی است تا اجازه داشته باشیم او را در قبرستان مسلمین دفن کنیم و نیاز نیست که حتماً آن فرد مؤمن باشد.[۱] امام رضا (علیه‌السلام) در احادیثی به بازشناسی ایمان و ارکان آن پرداخته‌اند که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

ایمان بالاتر از اسلام
همان طور که اشاره شد ایمان از اسلام بالاتر است و این مطلب در حدیثی از امام هشتم نیز نقل شده است: «إِنَّ الاِیمانَ أَفْضَلُ مِنَ الاِسْلامِ بِدَرَجَةٍ[۲] همانا ایمان درجه‌ای از اسلام بالاتر است.» این تفاوت در قرآن کریم نیز مورد اشاره واقع شده است. اعراب بادیه نشین که از سطح فرهنگی پایینی برخوردار بودند به دلیل ادعای ایمان از جانب خداوند توبیخ شدند و خداوند چنین پیغامی برای آنان صادر کرد و فرمود: «قَالَتِ الأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الإِیمَانُ فِی قُلُوبِكُمْ [احزاب/ ۱۴] اعراب گفتند ایمان آوردیم. بگو ایمان نیاوردید بلکه اسلام آوردید و ایمان داخل قلب‌های شما نشده است». اگر کسی ادعای دروغین داشته باشد؛ ما ناراحت می‌شویم و بر او خُرده می‌گیریم. طبق این آیه شریفه خداوند نیز بر اعراب خُرده گرفته و ادعای دروغین آنان را گوشزد می‌کند. بنابر این آیه کریمه بسیار لازم و ضروری است که هر مسلمانی برای ارتقاء رتبه و درجه اش از اسلام به ایمان، شرایط ایمان را بشناسد و به آن پایبند باشد.


ادامه مطلب


داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 28 مرداد 1395 توسط : معین شرافتی

خداوند در قرآن کریم از حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) با صفت‌های شایسته‌ی مختلفی مثل خلیل، صالح، رشید، وفادار، مخلص، بصیر و... ستوده است. در آیه ۵ سوره ممتحنه نیز از او به عنوان الگویی جامع یاد شده است؛ اما چرا؟ چه ویژگی بارزی در حضرت ابراهیم وجود داشت که ایشان و حتی یاران و همراهانش در قرآن مجید که آخرین کتاب آسمانی است؛ "اسوةٌ حسنةٌ" نام گرفتند؟ برای پاسخ به این پرسش می‌توان بُرش‌هایی از زندگی این پیامبر اولوالعزم را یادآوری کرد.

بُرش‌هایی از زندگی حضرت ابراهیم (علیه‌السلام)
یکتاپرستی این پیامبر الهی از همان کودکی و نوجوانی آغاز شد. او که ذهن بیدار و خداباوری داشت هرگز تسلیم جوّ حاکم نشد و به تنهایی راه مستقیم الهی را که یافته بود؛ ادامه داد. موقعیت خاص عمویش آزر در بین بت‌پرستان او را وسوسه نکرد و خطرات یکتاپرستی پاهایش را نلغزاند. سخت‌ترین امتحانات الهی را پشت سر گذاشت و برای شرکت در این امتحان‌ها اسماعیل فرزندش را نیز به قربانگاه برد. در اصل او در عقیده راستین خود مقاوم بود. مقاومتی که هرنوع خطری را خُرد می‌کرد؛ در حالی که خطر همراه همیشگی او بود چه آن زمان که به جمع ستاره‌پرستان و خورشیدپرستان می‌رفت و چه آن زمان که با نمرود پادشاه ظالم و کافر و البته قدرتمند به مناظره می‌پرداخت. در ادامه این خطر کردن‌ها او که به راه، هدف و مقصد خویش اعتماد داشت و به خداوند یکتا توکل کرده بود؛ در اقدامی انقلابی، اقدام به بت‌شکنی نیز کرد. مگر می‌شود کسی در جمع بت‌پرستان چنین اقدام شجاعانه‌ای انجام دهد و از خطرات آن آگاهی نداشته باشد؟ اما برای مؤمنان واقعی هیچ مانعی کارساز نبوده و نباید باشد.[۱]

در سایه‌سار وحی
«قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَاء مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَیْنَنَا وَبَیْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاء أَبَدًا حَتَّى  تُؤمِنُوا  بِاللَّهِ وَحْدَهُ [ممتحنه/ ۵] ابراهیم و کسانی که با وی بودند، آنگاه که به قوم خود گفتند که ما از، شما و از آنچه جز خدای یکتا می پرستید بیزاریم و شما را کافر می شمریم و میان ما و شما همیشه دشمنی و کینه توزی خواهد بود تا وقتی که به خدای یکتاایمان بیاورید».
طبق این آیه چون ابراهیم و همراهانش در یکتاپرستی مقاومت کردند؛ الگوی نیکو نام گرفتند.


ادامه مطلب


داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 27 مرداد 1395 توسط : معین شرافتی





زندگی علماء، ایثارگران و آزادگان سراسر رنگ و بوی الهی دارد و به راحتی نور اهل بیت (علیهم‌السلام ) را در زندگی آنان می‌توان دید. در این بین حضرت حجةالاسلام سید علی اکبر ابوترابی (رحمت الله علیه) از جمله علمایی است که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشت و با شروع جنگ تحمیلی امر جهاد را بر تبلیغ دینی ترجیح داد و در کنار شهید چمران به مبارزه با رژیم بعث پرداخت. سرانجام در روز ۲۶ آذر ۵۹، در یکی از مأموریت‌های شناسایی در حالی که هفت کیلومتر از نیروهای خودی فاصله گرفته و تا ۲۰۰ متری دشمن پیشروی کرده بود، در راه بازگشت، مورد شناسایی و تعقیب دشمن قرار گرفت و به اسارت درآمد[۱] . این پایان ماجرا نبود و لحظه به لحظه اسارت ایشان همراه بود با نقش آفرینی‌های فرهنگی به نوعی که آثار بسیار بزرگی برجا گذاشت. به مناسبت سالروز آغاز ورود آزادگان به میهن اسلامی قصد آن داریم با ورق زدن برخی از خاطرات دوران اسارت این بزرگمرد جهاد و رشادت، جلوه‌های کلمات نورانی اهل بیت را در زندگی وی یادآور شویم.

۱) انس با قرآن
آزاده سرافراز ابوترابی در اسارت درس تفسیر قرآن راه انداخته بود و همه اسرا را دعوت می‌کرد که قرآن را حفظ کنند. او به اسرا وعده داده بود اگر کل قرآن را حفظ کنند؛ آنها را به دیدار خصوصی با حضرت امام خمینی ره ببرد. جلسات تفسیری سید آزادگان رنگ و بوی زندان‌های بعثی را تبدیل به دانشگاه قرآنی کرده بود. این رنگ و بوی قرآن آنقدر چشمگیر شده بود که حتی بعثی‌ها به مخالفت می‌پرداختند و سختگیری می‌کردند. در اثر این مجاهدت‌ها بود که برخی از اسرا در آنجا حافظ قرآن شدند و البته این تنها وعده ای بود که سید اسراء به آن عمل نکرد![۲]
انس با قرآن علاوه بر بالا بردن روحیه رزمندگان در اسارت و امید بخشی به آنان، معرفت آنان را نیز افزایش می‌داد و تحمل اسارت را آسانتر می‌کرد.
اماد سجاد (علیه‌السلام) درباره تحمل سختی‌ها در سایه قرآن فرمودند: «لَوْ ماتَ مَنْ بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ اَنْ یَكُونَ الْقُرآنُ مَعی[۳] اگر همه مردم كه در میان مشرق و مغرب عالم زندگی می‌كنند، بمیرند و قرآن كریم با من باشد، احساس ترس و وحشت نمی‌كنم.»


ادامه مطلب


داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 27 مرداد 1395 توسط : معین شرافتی
یاد مرگ

نعمت تفکّر و اندیشیدن، بزرگ‌ترین نعمت الهی و وجه تمایز انسان با دیگر موجودات عالم است. اندیشیدن، هم دنیای انسان را درست می‌کند و هم آخرت او را. البتّه تفکّر، گاهی به طور مستقیم ما را دعوت به آمادگی برای معاد می‌کند.با نگاه اجمالی به آیات نورانی قرآن و نیز احادیث پربرکت اهل بیت علیهم السلام به خصوص جملات ناب امیر بیان امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه، به خوبی در‌می‌یابیم که برای داشتن آخرتی سعادتمند گریزی از تفکّر و عبرت‌گیری نیست که در این نوشتار سعی کرده‌ایم گوشه‌ای از اثرات تفکّر را بر آخرت را بررسی کنیم.

کنترل فکر
اندیشیدن، شمشیری دولبه است که بسته به نوع استفاده از آن می‌تواند مفید و نجات‌بخش و یا مضرّ و مهلک باشد. به عنوان نمونه حدیثی بسیار گران‌سنگ از امام علی (علیه السلام) نقل می‌کنیم که فرمودند:« مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِی المَعاصِی دَعَتهُ إلَیها [1] آنكه در گناهان، بسیار اندیشه كند، این كار، او را به گناه مى كشانَد». مچنین امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: « التَّفَكُّرُ یَدْعُو إِلَى الْبِرِّ وَ الْعَمَلِ بِه‏ [2] اندیشه كردن، آدمى را به نیكى و عمل بر طبق آن فرا مى‏‌خواند».


ادامه مطلب


طبقه بندی: گناه،  2)سبك زندگی اسلامی ،  خوشبختی،  آرامش،  مقاله، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 26 مرداد 1395 توسط : محسن رفیعی
مقاومت اسلامی

دین اسلام به عنوان کامل‌ترین دین، همه مسلمانان را به مقاومت اسلامی در تمام زمینه‌ها دعوت می‌کند. برای روشن‌تر شدن زوایای نظریه اسلام در این زمینه به چندی از مهم‌ترین عناوین مطرح، اشاره می‌کنیم.

دین اسلام؛ محکم‌ترین دین
همه ادیان الهی با شالوده‌ای محکم بنیان نهاده شده‌اند امّا دین اسلام کامل‌ترین آن‌ها در تمام زمینه‌هاست؛ لذا از جهت استحکام درونی نیز اینچنین است! قرآن کریم به عنوان معجزه جاوید و حجّت اصلی در اسلام، خود را به این بیان معرّفی می‌کند:« إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدی لِلَّتی‏ هِیَ أَقْوَم‏ [اسراء/9] این قرآن، به راهى كه استوارترین راه‏‌هاست، هدایت مى‏‌كند». وقتی راهی محکم باشد انسان‌ها نیز با ایمان به آن راه، به سبک همان راه تربیت شده، استقامت و محکم بودن را تجربه و تمرین می‌کنند. خود قرآن نیز بر همین مبنا توصیه‌های مهم و اساسی بر محکم بودن و استقامت دارد که در ادامه اشاره خواهد شد. یکی از استدلال‌ها بر مقاومت درونی دین اسلام جاودانه بودن قرآن و نیز خاتمیّت این دین است. به این معنا که از خاتمیّت و جاودانگی اسلام و قرآن کریم می‌توان دریافت که این دین به همراه کتاب خود نه تنها جوابگوی مشکلات و حملات عقیدتی و غیرعقیدتی زمان نزول خود است بلکه در مقابل انواع انحرافات و مشکلات و نیز فشارهای گوناگون دشمنان خود تا ابد مقاوم و جوابگو خواهد بود برای همین؛ قرآن کریم دعوت به مبارزه می‌کند و می‌فرماید:« قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهیرا [اسراء/88] بگو: "اگر انسان‌ها و پریان (جن و انس) اتفاق كنند كه همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد هر چند یكدیگر را (در این كار) كمك كنند"».


ادامه مطلب


طبقه بندی: جهاد و دفاع، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 25 مرداد 1395 توسط : محسن رفیعی




موضوع ثروتمندن بودن یا نبودن، همواره یکی از بحث های پردامنه در بین انسانها بوده است. بعض انسانها دائماً ذهن خود را مشغول این موضوع کرده اند که چرا خدا به بعضی پول داده و به بعضی  نداده، همین موضوع در زمان معصومین (علیهم السلام) هم وجود داشته است. امام رضا (علیه السلام) که این روزها، ارادتمندانش در تکاپوی جشن میلاد آن امام همام هستند؛ ما را به شکرگزاری خداوند و خشنودی به روزی خود ــ هر چند اندک باشد ــ سفارش می کند.

راضی به روزی کم، ولی حلال
در کتاب تحف العقول آمده است:احمد بن عمر و حسین بن یزید می گویند: به حضور امام رضا(علیه السلام) رسیدیم و عرض کردیم زمانی دارای روزیِ بسیار و رفاه و آسایش در زندگی بودیم، ولی اینک حال ما کمی دگرگون شده است. از خدا درخواست نما که حال پیشین را به ما باز گرداند. امام (علیه السلام) فرمود: «أیَّ شَیء تُریدُونَ تَکوُنوُنَ مُلوُکاً؟ أیَسُرُكُم أن تَکوُنوُا مِثلَ طاهِرٍ و هَرثَمَةَ، وَ اِنَّكُم عَلی خِلافِ ما أنتُم عَلَیهِ؟ فَقُلتُ: لا وَاللهِ ما سَرَّنِی أنَّ لِیَ الدُّنیا بِما فیها ذَهَباً وَ فِضَّةً وَ إنّی عَلی ما خِلافِ ما أنَا عَلَیهِ، فَقالَ(علیه السلام): إنَّ اللهَ یَقوُلُ «اِعمَلوُا آلِ داوُدَ شُکراً وَ قَلیلٌ مِن عِبادِیَ الشَّکوُرُ» (آیه 13 سبأ)، اَحسِنِ الظَّنَّ بِاللهِ، فَاِنَّ حَسُنَ ظَنَّهُ بِاللهِ کانَ اللهُ عِندَ ظَنِّهِ، وَ مَن رَضِیَ بِالقَلیلِ مِنَ الرِّزقِ قُبِلَ مِنَهَ الیَسیرُ. أنَ العَمَلِ، وَ مَن رَضِیَ بِالیَسیرِ مِنَ الحَلالِ خَفَّت مَووُنَتُهُ، وَ نُعِّمَ أهلَهُ، وَ بَصَّرَهُ اللهُ داءُ الدُّنیا وَ دَواءَها، وَ اَخرَجَهُ مِنها سالِماً إلی دارِ السَّلامِ؛[1]خواهان چه چیزی هستید؟ می خواهید سلطان باشید؟ آیا خرسند می شوید از این که مثل طاهر و هرثمه باشید  و برخلاف مذهبی که دارید باشید؟ عرض کردم: نه، به خدا سوگند که خرسند نیستم که دنیا با همه طلا و نقره اش از آنِ من باشد ولی مذهبی برخلاف آنچه اینک دارم، داشته باشم. امام (علیه السلام) فرمود: همانا خداوند می فرماید: ای خاندان داوود سپاسگزار باشید، و از بندگان من اندکی سپاسگزارند. به خدا نیک گمان باش؛ چرا که هر کس گمانش را به خدا نیک دارد، خداوند به قدر گمانش با او رفتار خواهد کرد و هر که به روزی کم خشنود باشد، کردار کم او پذیرفته آید و هر که به روزی حلال اندک خشنود باشد، هزینه های زندگی او کاهش یابد و خانواده اش نعمت یابند و خداوند او را به درد و درمان دنیا، بینا سازد و او را سالم از دنیا به بهشت ببرد».
در این حدیث فوق، نکته های وجود دارد که به آنها اشاره می کنیم.


ادامه مطلب


طبقه بندی: تازه ترین ها،  2)سبك زندگی اسلامی ،  مقاله، 
برچسب ها: روزی کم، خوشنود بودن، تلاش و کوشش،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 25 مرداد 1395 توسط : حسین سیدی




انسان موجودی کمال گراست، و به دنبال این است که همیشه بهترین باشد. از آنجا که انسان دارای امیال مختلف و متضادی ست؛ امکان دارد در مسیر کمال و بهتر شدن، اشتباه کرده و خود را هم به مخمصه بیندازد. خدای بزرگ که انسان را آفریده و حال او را بهتر می داند؛ برای بهتر شدن انسان راهکارهایی را ارائه داده است. امام رضا (علیه السلام) که هشتمین ولیّ خداست؛ این راهکارها را برای ما تبیین نموده است:

بهترین بندگان
امام رضا (علیه السلام) بهترین بندگان را اینگونه معرفی می کند: «الَّذِینَ‏ إِذَا أَحْسَنُوا اسْتَبْشَرُوا وَ إِذَا أَسَاءُوا اسْتَغْفَرُوا وَ إِذَا أُعْطُوا شَكَرُوا وَ إِذَا ابْتُلُوا صَبَرُوا وَ إِذَا غَضِبُوا عَفَوْا؛[1]آنان كه هر گاه نیكى كنند خوشحال شوند، و هرگاه بدى كنند آمرزش خواهند، و هر گاه عطا شوند شكر گزارند و هر گاه بلا بینند صبر كنند، و هر گاه خشم كنند درگذرند».
اکنون به یاری خدا به شرح مختصری از این نشانه ها می پردازیم.


ادامه مطلب


طبقه بندی: تازه ترین ها،  2)سبك زندگی اسلامی ،  مقاله، 
برچسب ها: بهترین بندگان، امام رضا (علیه السلام)، آمرزش، فرو بردن خشم،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 24 مرداد 1395 توسط : حسین سیدی
  • تعداد کل صفحات : 4  صفحات :
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4