تبلیغات
رهپویان قرآن - مولود کریم


(وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ)

(ما مى‏خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روى زمین قرار دهیم) .
(قصص_5) .

مستضعفان عالم المژده البشـــارت                     کز سوی رب عالم قطعی است این ارادت 

گردد ز لطف داور،مهدی چو از ره آید                      هم رهبـــــری و هم ملک از بهرتان عنایت 

سالروز مبارک  ولادت با سعادت و پربرکت حضرت خاتم الاوصیاء و مفخر الاولیاء حجت بن الحسن العسکری ـ ارواحنا لمقدمه الفدا ـ بر همه مظلومان دهر و مستضعفان جهان مبارک باد.

و چه مبارک ‌است زادروز ابرمردی ‌که جهان را ‌از شر ستمگران و دغل‌بازان تطهیر می‌نماید و زمین را پس ‌از آن که ظلم و جور آن را فرا گرفته پر ‌از عدل و داد می‌نماید و مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان را وارثان ارض می‌نماید.

شعبان نام ماه هشتم از ماه‏های قمری است ‏که دارای عظمت فراوانی است، از آن به «شعبان المعظم» یاد شده و در روایات فراوانی از معصومان (علیهم السلام) از آن به بزرگی نام برده شده است. 
مناسبت‏های فرخنده‏ای در این ماه وجود دارد که بر عظمت آن افزوده است . اما آنچه جلوة این ماه بزرگ را دوچندان کرده است ولادت آخرین خورشید آسمان امامت حضرت مهدی (علیه السلام) است. 

بسیاری از دانشمندان اهل سنت و همة عالمان امامیه، شب نیمة شعبان را وقت ولادت منجی موعود در آخرالزمان ثبت کرده‌اند.
 ایشان بر این باورند در سحرگاه نیمة مــاه شعبان، آخرین خــورشید آسمان ولایت طلوع کرده و عظمت و جلالت خاصی به این ماه بخشیده است. 
شب نیمة ماه شعبان«لیلةالبرات» نیز نامیده شده است؛ چرا که در آن شب براتِ آزادی از آتش به اهل طاعت و بندگی عطا می‏شود. 

حضرت مهدی (عج) در شب جمعه، نزدیک اذان صبحِ روز پانزدهم شعبان سال 255 هـ.ق در زمان حکومت معتمد عباسی، در برج قوس، به طالع 25 درجه از برج سرطان، در شهر سامرّا متولّد شد. (اثباة الهداة»، ج 7، ص 137 - «ینابیع المودّة»، ص 452) .

تولّد آن حضرت را جز عدّه ای خاص نمی دانستند و برای نوع مردم مخفی بود، تا مبادا مورد گزند طاغوتیان غاصب و ستمگر زمان قرار گیرد.

حکیمه خاتون عمّه ی امام حسن عسکری علیه السلام می گوید: «روز پنجشنبه، شب نیمه ی شعبان، به منزل برادرم رفتم. هنگام مراجعت، امام عسگری علیه السلام فرمود: «عمّه جان! امشب را نزد ما باش، امشب فرزندی متولّد می شود که خداوند زمین را به علم و ایمان و هدایت او زنده گرداند». 

بالاخره ماندم. صبح صادق , حالت اضطراب در نرجس خاتون پدید آمد، او را در بر گرفتم، امام علیه السلام فرمود: سوره ی قدر را بخوان، مشغول خواندن سوره ی قدر شدم، شنیدم که آن کودک در شکم مادر، در خواندن سوره با من همراهی می کند. در این موقع پرده ای بین من و آنها افکنده شد، دیگر نرجس را نمی دیدم، از آنجا سراسیمه دور شدم و نزد امام علیه السلام آمدم.

امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: برگرد، برگشتم. در نرجس نوری را مشاهده کردم که دیده ام را خیره کرد و امام زمان (عج) را دیدم، رو به قبله به سجده افتاده، سپس دستش را بلند کرده و می گفت:
(أشْهَدُ أنَّ لا الهَ إلاّ الله، وَحْدَهُ لا شَریکَ لَه وَ انْ جَدّی رَسولُ الله وَ اَنْ ابی امیرَ الْمؤمِنینَ وَصیَّ رَسولُ الله) .بعد یکایک امامان را شمرد تا به خودش رسید و فرمود:

(اللّهُمَّ اَنْجِزْلی وَ عَدْتَنی وَ اتْمَمْ لی اَمْری وَ ثَبِّتْ وَ طَأتی وَ امْلاَء الاْرْضِ بی عَدلاً و قِسْطاً)

(خداوندا وعده ی نصرت که به من فرموده ای وفا کن و امر خلافت و امامت مرا تمام کن و استیلاء و انتقام را از دشمنان ثابت گردان و زمین را به سبب من از عدل و داد پر کن) .

او را نزد پدر بردم، همینکه نظرش بر پدر افتاد سلام کرد. حضرت او را به دست گرفت، و زبان مبارک بر دو دیده اش مالید و در دهان و هر دو گوشش زبان گردانید و او را بر کف دست چپ نشانید و دست چپ نشانید و دست بر سرش کشید و فرمود: ای فرزند! به قدرت الهی سخن بگو.

صاحب الامر (عج) استعاذه کرد و فرمود: 

(بسم الله الرحمن الرحیم، و نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفوا فِی الارْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الارْضِ و نُریَ فِرعَونَ وَ هامانِ وَ جُنودَ هُما مِنْهُمْ ماکانوا یَحْذَرونَ) (قصص/5و6) .

( اراده ی ما بر این قرار گرفته است که به مستضعفین، نعمت بخشیم و آنها را پیشوایان و وارثین روی زمین قرار دهیم، حکومتشان را پابرجا سازیم و به فرعون و هامان و لشکریان آنها آنچه را بیم داشتند از این گروه نشان دهیم.

امام قائم (عج) هنگامی که متولّد شد، پاک بود و هیچگونه آلودگی نداشت و در بازوی راستش این آیه نوشته بود:(وَ قُلْ جاءَ الحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ، انَّ الباطِلُ کانَ زَهوقاً) (اسراء/81)

در قرآن کریم درباره مسائل آینده دوران، حوادث آخر الزّمان، و استیلای خوبی و خوبان بر جهان، و حکومت یافتن صالحان گاه به اشاره و گاه به تصریح سخن گفته شده است. اینگونه آیات را مفسّران اسلامی، طبق مدارک حدیثی و تفسیری، مربوط به مهدی (عج) و ظهور آخر الزّمان دانسته اند .
که برای آگاهی بیشتر در زمینه آیات قرآنی مربوط به موضوع مهدویّت , می توانید به کتاب«ألْمُحَجَّة، فیما نَزَلَ فِی الْقائِم الْحُجَّة»تألیف عالم بزرگ، «سید هاشم بحرانی»، مؤلّف تفسیر عظیم، «البرهان» مراجعه کنید، در این کتاب به بررسی 120 آیه از قرآن کریم که درباره این موضوع می باشد، پرداخته شده است .
 یکی از این آیات , آیه5 سوره قصص  میباشد .
که این آیه  بشارتى است در زمینه پیروزى حق بر باطل وبشارتى براى همه انسانهاى آزاده و خواهان حكومت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جور.
این آیه بیانگر یك قانون كلى براى مستضعفان  در همه اعصار و قرون و همه اقوام و جمعیتها است  ومختص به حکومت بنی اسرائیل  نیست . زیرا 
 اولا : در شكل فعل مضارع و مستمر بیان شده است ,  وثانیا :تعبیر به" منت" به معنى بخشیدن مواهب و نعمتها است نه منّت زبانى كه بازگو كردن نعمت به قصد تحقیر دیگران باشد .

بنابراین یک نمونه‏ایی از آن، حكومت بنى اسرائیل و زوال حكومت فرعونیان بود.
و نمونه كاملترش حكومت پیامبر اسلام ص و یارانش بعد از ظهور اسلام بود، حكومت پا برهنه‏ها و تهى‏دستان با ایمان و مظلومان پاكدل كه پیوسته از سوى فراعنه زمان خود مورد تحقیر و استهزاء بودند، و تحت فشار و ظلم و ستم قرار داشتند.
و اما نمونه" گسترده‏تر" آن ظهور حكومت حق و عدالت در تمام كره زمین بوسیله" مهدى" (ارواحنا له الفداء) است .

اما وظیفه شیعیان در زمان غیبت 

1 :رجوع به دین شناسان: ( وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ‏ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْكُمْ ). (الغیبة شیخ طوسی حدیث291 ) .
«امّا در پیشامدهای روزگار، به راویان احادیث ما مراجعه کنید، زیرا آنان حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنان هستم.» 

2 : محبّت ورزیدن: (فلیعمل کلّ امرء منکم ما یقرب به من محبّتنا) .
(پس هر یک از شما باید به آنچه او را به مقام محبّت ما نزدیک می کند، عمل نماید.) .
(كتاب المزار- مناسك المزار شیخ مفید  المقدمة 9) .

3 : دوری از گناه: (فَلْیَدَعُوا عَنْهُمُ‏ اتِّبَاعَ الْهَوَى ). 
«همگان باید گناه و پیروی از هوای نفس را ترک کنند.» 
(كمال الدین و تمام النعمة   ج‏2 ) .

4 : تقوی و تسلیم: (فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ سَلِّمُوا لَنَا وَ رُدُّوا الْأَمْرَ إِلَیْنَا فَعَلَیْنَا الْإِصْدَارُ كَمَا كَانَ مِنَّا الْإِیرَادُ ) .
«تقوای الهی پیشه کنید و تسلیم ما باشید و امر دین را به ما ارجاع دهید، زیرا بر ماست که شما را سیراب از سرچشمه بیرون آوریم همچنانکه ما شما را به سرچشمه بردیم.» 
(الغیبة شیخ طوسی _حدیث  286) .

5 : دعای زیاد: (وَ أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ‏ الْفَرَجِ‏ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُمْ ) .
«برای نزدیک شدن ظهور و فرج، زیاد دعا کنید که به راستی همین دعا، فرج شماست.» 
( كمال الدین و تمام النعمة  _ ج‏2  _ 485)
6 :کسب معارف از اهلبیت(علیهم السلام) : (طلب المعارف من غیر طریقنا اهل البیت مساوق لانکارنا)
«جستجوی معارف و دانش ها، جز از طریق ما اهلبیت، مساوق با انکار ما است.»


التماس دعا از همه شما منتظران حضرت
عید بر همه شما مبارک














طبقه بندی: تازه ترین ها، 
برچسب ها: مولود کریم، لیلة البرات، وظیفه شیعیان، رجوع به دین شناسان وفقهای دین، محبت به اهل بیت، دوری از گناه،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 13 تیر 1391 توسط : سجاد